info@drnafisi.com   021-22545524
دکتر ناهید نفیسی » بیماری های پستان » دلایل فرورفتگی نوک سینه در زنان کدامند؟
نوبت دهی دکتر ناهید نفیسی

دلایل فرورفتگی نوک سینه در زنان کدامند؟

فرورفتگی نوک سینه می تواند در اثر عوامل مختلف ایجاد شود و تنها دلیل آن سرطان سینه نیست. در برخی از زنان ممکن است فرورفتگی یا وارونگی نوک سینه رخ دهد. در این مقاله، علل، پیامدها و نگرانی‌های بالقوه مرتبط با فرورفتگی نوک سینه را بررسی می‌کنیم و به باورهای غلط در مورد این موضوع می پردازیم.

نوک سینه فرورفته

فرورفتگی نوک سینه در بانوان به سه دسته بندی کلی تقسیم می شود:

فرورفتگی نوک سینه ممکن است مادر زادی باشد که به آن نوک سینه معکوس می گویند در حالت ملایم مادر قادر به شیردهی با وسایل کمکی است ولی در حالتی که کلاً فرورفته و صاف است نمی تواند شیر دهی انجام دهد و برای حل مشکل باید جراحی صورت گیرد. نوع دوم که که در اثر بیماریهای به وجود می آید

الف. نوک سینه های معکوس:

مشخصه نوک سینه های معکوس به جای بیرون زدگی به بیرون، ظاهری جمع شده یا برگشته دارند. این وضعیت می تواند مادرزادی (از بدو تولد وجود داشته باشد) یا به دلیل عواملی مانند بارداری، شیردهی، یا زخم ناشی از جراحی یا ضربه، در مراحل بعدی زندگی اکتسابی باشد. البته پس از زایمان، همزمان با شروع شیردهی، هورمون های پرولاکتین و اکسی توسین تولید شیر را بیشتر تحریک و تنظیم می کنند. تحریک نوک سینه در دوران شیردهی اغلب می تواند به رفع فرورفتگی ها یا وارونگی های موقتی کمک کند، زیرا مکیدن نوزاد و ترشح اکسی توسین می تواند باعث بیرون زدگی نوک سینه شود.

ب. فرورفتگی های یک طرفه/دو طرفه:

فرورفتگی می تواند در یک یا هر دو نوک سینه نیز رخ دهد. فرورفتگی های یک طرفه ممکن است به دلیل تفاوت های آناتومیکی زمینه ای، مانند تغییر در طول مجرای شیر یا اتصالات ماهیچه ای ایجاد شود. از طرف دیگر، فرورفتگی های دو طرفه می تواند در نتیجه عدم تعادل هورمونی، ناهنجاری های بافت سینه یا استعداد ژنتیکی باشد.

ت. فرورفتگی نوک سینه بر اثر بیماری ها:

در حالی که فرورفتگی نوک سینه معمولاً دلیلی برای هشدار نیست، اما گاهی اوقات می تواند نشان دهنده شرایط پزشکی زمینه ای باشد. زنانی که وارونگی نوک سینه ناگهانی یا اخیر را تجربه کرده اند باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنند تا نگرانی های بالقوه را رد کنند.

بیماریهایی که باعث فرورفتگی نوک سینه می شوند؟

سرطان سینه تنها دلیل فرورفتگی نوک سینه نیست و بیماری های دیگر هم می توانند چنین عارضه ای ایجاد کنند.

الف. اکتازی مجرای سینه:

این وضعیت شامل التهاب و گشاد شدن مجاری شیر است که منجر به وارونگی نوک سینه، ترشح و ناراحتی می شود. در حالی که اکستازی مجرای سینه غیرسرطانی است، ممکن است برای مدیریت علائم به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد.

پ. سرطان سینه:

در برخی موارد، وارونگی نوک سینه می تواند نشانه اولیه سرطان سینه باشد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که اکثر فرورفتگی‌های نوک سینه به دلیل رشد سرطانی ایجاد نمی‌شوند. خودآزمایی منظم سینه و ماموگرافی معمول برای تشخیص زودهنگام و پیشگیری بسیار مهم است.

فرور رفتگی پستان

ت. تغییرات فیبروکیستیک:

نوسانات هورمونی می تواند منجر به تغییرات فیبروکیستیک در بافت سینه شود که منجر به کیست، درد و فرورفتگی نوک سینه می شود. این تغییرات خوش خیم هستند اما ممکن است نیاز به نظارت و درمان علامتی داشته باشند.

ث. عفونت و التهاب مجاری سینه به دلیل قارچ:

مجاری سینه شما ممکن است مسدود شده و عفونی شود و این تغییرات می تواند باعث وارونه شدن نوک سینه شود. هر کسی که سینه دارد ممکن است این تغییرات را تجربه کند، اما اگر در دوران یائسگی هستید، خطرات آن افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: ماستیت یا عفونت پستان

ج. باکتری ها

باکتری‌ها می‌توانند از طریق مجاری شیر یا ترک‌ها و شکاف‌های موجود در نوک سینه وارد سینه شوند و عفونت را ایجاد کنند که ممکن است باعث وارونه شدن نوک سینه شود.

چ. آبسه هاله سینه

در این حالت، چرک و باکتری‌ها در نوک سینه و زیرهاله سینه جمع می‌شوند و به علت عفونت باعث وارونه شدن نوک سینه می‌شوند.

پزشک شما می‌تواند تشخیص دقیق بیماری را بر اساس علائم شما انجام دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

فرورفتگی سینه و دلایل آن

درمان فرورفتگی نوک سینه

مدیریت فرورفتگی نوک سینه به علت زمینه ای و علائم مرتبط بستگی دارد. در مواردی که وارونگی نوک سینه مادرزادی است یا باعث ناراحتی نمی شود، ممکن است نیازی به درمان نباشد. با این حال، اگر وارونگی نوک سینه آزاردهنده باشد یا شیردهی را با مشکل مواجه کند، می توان از تکنیک هایی مانند محافظ نوک سینه یا دستگاه های مکش برای کمک به شیردهی استفاده کرد.

در مواردی که فرورفتگی نوک سینه ثانویه و به دلیل یک بیماری زمینه‌ای است، باید درمان شود. این ممکن است شامل هورمون درمانی، اصلاح از طریق جراحی یا مدیریت علائم مرتبط باشد. برای زنان ضروری است که با یک متخصص برای تعیین مسیر اقدام مناسب مشورت کنند.

ملاحظات روانشناختی و عاطفی

فرورفتگی نوک سینه، به ویژه زمانی که از هنجارهای اجتماعی منحرف می شود، می تواند بر عزت نفس زن تأثیر بگذارد. مهم است که بدانیم تغییرات نوک سینه طبیعی است و ارزش یا زیبایی یک زن را تعیین نمی کند.افراد باید ویژگی‌های فیزیکی منحصربه‌فرد خود را بپذیرند و خودپذیری و اعتماد به نفس را تقویت کنند.

سؤالات متداول

نتیجه گیری

فرورفتگی نوک سینه در زنان جنبه جذاب آناتومی انسان است. در حالی که تغییرات نوک سینه عموماً خوش خیم هستند، آگاهی از شرایط بالقوه زمینه ای و در صورت لزوم مشاوره پزشکی ضروری است. با درک علل، پیامدها و گزینه های مدیریتی مرتبط با فرورفتگی نوک سینه، زنان می توانند دانش خود را افزایش دهند و تصویر بدنی مثبتی را برای خود و دیگران ایجاد کنند.

دکتر ناهید نفیسی

خانم دكتر نفيسی در سال 1377 در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشكی ايران فارغ التحصيل شده و بورد تخصصی جراحی را همان سال دريافت نمودند. ایشان برای تکمیل دوره های جراحی سرطان سینه و جراحی های زیبایی سینه مکررا به کشورهای اروپایی  به خصوص ایتالیا رفته و دوره های انکوپلاستیک یعنی استفاده از جراحی های زیبایی در درمان و جراحی سرطان سینه را دیده اند. ايشان جراحی های خود را بيشتر به درمان سرطان پستان و جراحي های زيبايی سينه از جمله كوچك كردن و بزرگ كردن سينه محدود كردند. دکتر نفیسی در ادامه فعاليت هايشان دوره ليپوساكشن را به طور آكادميك در سوئيس به عنوان اولين خانم جراح ايراني در اين كشور زير نظر پرفوسور Linda آغاز نموده و پس از اتمام موفقيت آميز اين دوره به ايران بازگشته و اقدام به آموزش ليپوساكشن به پزشكانی كه تمايل به اين دوره را دارند نمودند. همچنین در حال حاضر ایشان مدیر اجرایی مرکز پیشگیری غریالگری و درمان سرطان های بانوان در بیمارستان خاتم الانبیاء و همکار مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی و مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی تهران هستند.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه