info@drnafisi.com   021-22545524
دکتر ناهید نفیسی » جراحی زیبایی سینه » ورزش بعد از پروتز سینه و موارد مراقبتی مهم درباره ورزش بعد از پروتز سینه
نوبت دهی دکتر ناهید نفیسی

ورزش بعد از پروتز سینه و موارد مراقبتی مهم درباره ورزش بعد از پروتز سینه

ورزش بعد از پروتز سینه یک جنبه مهم و اساسی از فرآیند بهبودی و بهبود کیفیت زندگی برای افرادی است که این جراحی را تجربه کرده‌اند. پس از پروتز سینه، انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب و با توجه به شرایط فردی، می‌تواند به تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری، بهبود استقامت و افزایش اعتماد به نفس کمک کند. این مقاله به بررسی اهمیت ورزش بعد از پروتز سینه، نکات مهم و راهنمایی‌هایی که باید در نظر گرفته شوند، و همچنین بررسی انواع ورزش‌های مناسب و مناسب برای افراد پس از این جراحی می‌پردازد.

فعالیت های ورزشی بعد از پروتز سینه

ورزش و انجام فعالیت های ورزشی بعد از پروتز سینه

ورزش‌بعد از پروتز سینه برای زنانی که این عمل جراحی را انجام داده‌اند، می‌تواند بخش مهمی از فرآیند بهبود و بازگشت به فعالیت‌های روزمره باشد. انجام ورزش مناسب با پروتز سینه می‌تواند به تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود کیفیت زندگی کمک کند. اما قبل از شروع هر نوع فعالیت ورزشی بعد از پروتز سینه، مهم است که با پزشک مشورت کرده و برنامه ورزشی مناسب برای شرایط خاص خود را تعیین کنید.

ورزش‌هایی که بعد از پروتز سینه انجام می‌شود، باید ترکیبی از تمرینات قدرتی، کارهای آئروبیکی و تمرینات کششی باشند. این ترکیب ورزشی می‌تواند به تناسب اندام کمک کرده و عوارض جانبی احتمالی مربوط به پروتز سینه را کاهش دهد. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، یوگا، پیلاتس، و تمرینات کششی و تقویتی عضلات می‌توانند برای زنانی که پس از پروتز سینه می‌خواهند ورزش کنند، بسیار مناسب باشند. 

بیشتر بخوانید: بهترین جراح پروتز سینه

نکته بسیار مهم برای ورزش بعد از پروتز سینه اینست که پس از مدت زمان تعیین شده و زیر نظر پزشک فعالیت های ورزشی خود را آغاز کنید. در ادامه موارد مهم و برنامه مناسب برای شروع انواع فعالیت ها توضیح داده شده است.

همچنین در هنگام ورزش از سینه بند های مناسب ورزش استفاده کنید، تا فشار اضافی بر سینه های شما کم شود.


برنامه انجام ورزش بعد از پروتز سینه 

برنامه ورزشی بعد از پروتز سینه باید به طور کامل با شرایط فیزیکی و بهداشتی شما هماهنگ شود. در ادامه یک برنامه ورزشی مخصوص بعد از پروتز سینه ارائه می‌شود:

فعالیت ورزشی در هفته اول تا هفته سوم پس از جراحی 

هر روز پیاده روی آرام به مدت 30 دقیقه به کاهش عوارض و بهبودی سایر عوارض کمک می کند. پیاده روی یک فعالیت سبک و کم فشار است که از هفته اول بعد از جراحی پروتز سینه توصیه می شود.  پیاده روی جریان خون را بهبود داده و عضلات بدن را تقویت می کند.

از هفته اول پس از جراحی پیاده روی را آغاز کنید و در هفته های بعد به شدت آن اضافه کنید. در هفته دوم و سوم می توانید ورزش های کششی پایین تنه و ورزش های سبک پایین تنه انجام دهید.

بیشتر بخوانید:بهترین سن پروتز سینه

فعالیت های ورزشی پس از 4 هفته از چراحی

می توانید ورزش های کششی سبک مربوط به بالا تنه چون یوگا و پیلاتس انجام دهید. جهت انجام حرکات ورزشی قدرتی و سنگین پایین تنه چون پلانک می توانید به باشگاه رفته و انجام دهید.

فعالیت های ورزشی پس از 6 هفته از چراحی

پس از گذشت 6 هفته می توانید تمرینات کششی و قدرتی بالاتنه را نیز شروع کرده و انجام دهید. همچنین انجام ورزش های هوازی سنگین چون دویدن نیز بلامانع است.

** حتما جهت انجام فعالیت های ورزشی بالاتنه از سوتین های ورزشی و لباس های مخصوص پروتز سینه استفاده کنید.

فعالیت های ورزشی پس از 3 ماه از چراحی

حرکات ورزشی سنگین و برداشتن وزنه های سنگین چون پرس سینه از 3 ماه بعد از جراحی میتوان انجام داد. حتما جهت انجام فعالیت های ورزشی از سوتین های ورزشی مخصوص استفاده کنید.

آیا بعد از پروتز سینه می توانم ورزش کنم؟

خیر، تا پایان دوران نقاهت و حداقل تا 3 ماه بعد از پروتز سینه نمی توان به استخر رفته و شنا کرد.

شنا کردن پس از پروتز سینه

سوال اینست که آیا بعد از پروتز سینه می توانم شنا کنم؟

پس از پروتز سینه تا 6 هفته ابتدایی نباید شنا کنید. زیرا فشار زیادی به سینه و عضلات سینه وارد می شود. از طرفی دیگر آب استخر حاوی کلر و میکروب است و برای هفته های ابتدایی پروتز سینه ممکن است عوارضی چون عفونت ایجاد کند.

به بیان دیگر تا پایان جوش خوردن بخیه ها و ترمیم آنها جهت پیشگیری از بروز عفونت باید از شنا کردن خودداری کنید.

حتما پس از 6 الی 8 هفته و اقدام به شنا کردن از سوتینن ها  و مایوهای مخصوص پروتز سینه برای شنا استفاده کنید. پوشیدن مایوهای تنگ به پروتز سینه فشار وارد می کند.

زمان مناسب شروع ورزش بعد از پروتز سینه

زمان مناسب شروع و انجام ورزش بعد از پروتز سینه 

زمان مناسب برای انجام ورزش بعد از پروتز سینه به وضعیت شما و راهنمایی پزشک شما بستگی دارد. اما به طور کلی، بعد از دوره بهبودی و بهبود کامل از جراحی یعنی حدود ۳ الی ۴ هفته پس از پروتز سینه،  معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که شروع به ورزش با اندازه‌گیری احتیاجات و قابلیت‌های شما کنید. همچنین مهم است که برنامه ورزشی خود را با پزشک مشورت کرده و به توصیه‌ها و راهنمایی‌های او عمل کنید.

زمان مناسب انجام ورزش بعد از پروتز سینه:

پیاده روی و تمرینات هوازی

پس از مرخص شدن پزشک از بیمار می خواهد که جهت پیشگیری از لخته شدن خون در خانه راه برود و قدم بزند.

انجام تمرینات ملایم چون پیاده روی و تمرینات هوازی مناسب است. ورزش های هوازی به بهبود جریان خون و افزایش سرعت ترمیم سینه ها کمک می کند. پس از یک الی دو هفته می توانید تمرینات سبک هوازی چون تردمیل و پیلاتس و.. را انجام دهید.

** تا یکماه پس از عمل از انجام تمرینات سنگین و وزنه برداری خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع پروتز سينه

تمرینات قدرتی

جهت انجام تمرینات قدرتی پس از عمل باید یکماه صبر کنید و.پس از آن با مشورت پزشک می توانید تمرینات خود را شروع کنید. اگر پس  از یکماه موقع ورزش همچنان احساس درد داشتید، باید سرعت ورزش خود را کم کنید.

باید ها و نباید های ورزشی

مهمترین باید ها و نباید های ورزشی بعد از پروتز سینه

ورزش کردن بعد از پروتز سینه نیاز به باید ها و نباید هایی دارد، زیرا در عین حال که مناسب است، ممکن است برای شما خطرناک باشد. پس حتما نکات مهم را رعایت کنید.

کارهایی که نباید انجام دهید:

  • خیلی زود ندوید

اگر قبل از انجام جراحی کوچک کردن سینه، دونده بوده‌اید، باید بدانید که برای مدتی بلند، به ورزش مورد علاقه خود ادامه نخواهید داد. دویدن نه تنها ممکن است فشار زیادی به قفسه سینه و سینه‌های عمل شده وارد کند، بلکه ممکن است باعث ایجاد عوارضی در فرآیند بهبود شما شود. زمان بازگشت شما به فعالیت دویدن، بستگی به چندین عامل مختلف دارد.

زمان شروع دویدن بعد از پروتز سینه در هر فردی منفاوت است. به طور کلی زودتر از سه تا چهار هفته پس از عمل، یا حتی بعد از مدتی طولانی‌تر، نمی توانید شروع به دویدن کنید.

  • وزنه ‌ها را بلند نکنید

پس از پروتز سینه تا یک الی 2 ماه نمی توانید تمرینات بدنسازی انجام دهید. زیرا فشار زیادی به سینه های شما وارد می شود. پس از این بازه زمانی می توانید با سبک ترین دمبل برای انجام تمرینات شروع کنید و در ادامه دمبل ها را سنگین تر کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سن پروتز سینه

کارهایی که می توانید انجام دهید:

  • هر روز پیاده روی کنید

پس از بهبودی از عوارض اولیه جراحی، پزشک به شما پیاده‌روی منظم را توصیه کند. پیاده‌روی ساده‌ترین فعالیت ورزشی است و هیچ آسیبی به قفسه سینه یا سینه‌های شما وارد نمی‌کند. پیاده‌روی، جریان خون شما را بهبود می‌بخشد و بافت‌ها و عضلات بدن شما را تقویت می‌کند.

پیاده‌روی‌ را به صورت نرم شروع کنید که شما را خسته نکند و به تدریج میزان زمان و شدت آن‌ها را افزایش دهید.

  • حرکات کششی داشته باشید

حرکت‌های کششی قبل و بعد از هر تمرین، برای حفظ سلامت و آماده‌سازی عضلات ضروری است. انجام تمرینات کششی تا چند هفته پس از جراحی محدود می شود. فشار بیش از حد، مانند کشش بالای سر، سبب آسیب رساندن به عضلات سینه می شود. جهت تمرینات کششی باید دوره نقاهت را گذرانده و آماده باشید.

حرکات کششی سبک و نرم می‌توانند در جلوگیری از سفتی و ضعف عضلات قفسه سینه در مراحل آخر بهبودی شما مؤثر باشند. همچنین، حرکات کششی بهبود جریان خون در عضلات و بافت زیر پوست را فراهم می‌کنند که باعث بهبود وضعیت عمومی شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: کاندید مناسب پروتز سینه

ورزش های ممنوعه پس از پروتز سینه 

ورزش‌هایی که پس از پروتز سینه بهتر است انجام ندهید، عبارتند از:

  •  ورزش‌هایی که باعث ضربه و فشار زیاد بر روی قفسه سینه می‌شوند مانند ورزش‌های تماسی، بوکس، راگبی و ورزش‌هایی که خطر آسیب دیدگی قفسه سینه را افزایش می‌دهند.
  • ورزش‌هایی که نیاز به حرکت‌های سریع و ناگهانی دارند، مانند تنیس، بدمینتون و والیبال.
  •  ورزش‌هایی که باعث کشیدگی شدید  یا فشار زیاد بر روی عضلات می شود، مانند بدنسازی با وزنه‌های سنگین یا استفاده از الپتیکال.
  • انجام حرکت پرس نیمکت یا وزنه برداری بالاتنه 
  • برداشتن وزنه های بیشتر از ۵ کیلوگرم 
  • انجام حرکات ورزشی پوش آپ یا پول آپ

عوارض ورزش بعد از پروتز سینه

ورزش کردن جهت بهبود گردش خون به خصوص پس از پروتز سینه ضروری است و منجر به کاهش تشکیل لخته خون می شود. در صورت عدم رعایت نکات پزشکی و مراقبیتی ورزش بعد از پروتز سینه، ممکن است مشکلات زیر ایجاد شود. چون:

  • داشتن درد طولانی مدت پس از وارد شدن فشار به سینه
  • تعریق یا فشار زیاد
  • تورم و قرمزی و کبودی
  • خونریزی طولانی مدت
  • بی‌حسی
  • باز شدن بخیه
  • نیاز به جراحی مجدد
  • جمع شدگن پروتز در زیر پوست
  • تغییر ظاهر و قرار گیری پروتز سینه

بیشتر بخوانید: شرایط تعویض پروتز سینه

خلاصه

ورزش بعد از پروتز سینه برای بهبود عملکرد فیزیکی و روانی بسیار اهمیت دارد. پس از پروتز، ممکن است نیاز به تغییر در نحوه انجام برخی از فعالیت‌های ورزشی باشد، اما انجام تمرینات منظم و مناسب می‌تواند به تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری، و بهبود قابلیت تنفس کمک کند. ورزش منظم همچنین می‌تواند از افزایش وزن، بهبود کیفیت خواب و کاهش استرس و اضطراب کمک کند. مهمترین نکته در انتخاب و انجام ورزش‌ها پس از پروتز سینه، شناخت مراحل بهبودی و مشورت با پزشک یا فیزیوتراپیست است تا فعالیت‌های مناسب و بدون خطر برای سلامتی انجام شود.

دکتر ناهید نفیسی

خانم دكتر نفيسی در سال 1377 در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشكی ايران فارغ التحصيل شده و بورد تخصصی جراحی را همان سال دريافت نمودند. ایشان برای تکمیل دوره های جراحی سرطان سینه و جراحی های زیبایی سینه مکررا به کشورهای اروپایی  به خصوص ایتالیا رفته و دوره های انکوپلاستیک یعنی استفاده از جراحی های زیبایی در درمان و جراحی سرطان سینه را دیده اند. ايشان جراحی های خود را بيشتر به درمان سرطان پستان و جراحي های زيبايی سينه از جمله كوچك كردن و بزرگ كردن سينه محدود كردند. دکتر نفیسی در ادامه فعاليت هايشان دوره ليپوساكشن را به طور آكادميك در سوئيس به عنوان اولين خانم جراح ايراني در اين كشور زير نظر پرفوسور Linda آغاز نموده و پس از اتمام موفقيت آميز اين دوره به ايران بازگشته و اقدام به آموزش ليپوساكشن به پزشكانی كه تمايل به اين دوره را دارند نمودند. همچنین در حال حاضر ایشان مدیر اجرایی مرکز پیشگیری غریالگری و درمان سرطان های بانوان در بیمارستان خاتم الانبیاء و همکار مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی و مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی تهران هستند.

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه