info@drnafisi.com   021-22545524
دکتر ناهید نفیسی » سرطان سینه » مراقبت های بعد از ماموپلاستی
نوبت دهی دکتر ناهید نفیسی

مراقبت های بعد از ماموپلاستی

بهبودی پس از هر جراحی دو مرحله دارد، مرحله اولیه و مرحله ثانویه. بهبودی کوتاه مدت  پس از جراحی کوچک کردن سینه معمولاً حدود سه هفته طول می کشد. بهبودی طولانی مدت 3-6 ماه طول می کشد، حتی گاهی اوقات طولانی تر. هر مرحله برای افراد مختلف، منحصر به فرد است، اما برخی از مسائل ممکن است در هر زمان پیش بیاید، حتی اگر مدت طولانی از جراحی گذشته باشد.

مراقبت های بعد ماموپلاستی

فاز اولیه

بیایید با مرحله اولیه شروع کنیم. بلافاصله پس از جراحی، پانسمان هایی روی سینه شما وجود دارد. اغلب اوقات چیزی مانند چسب روی بخیه ها را می پوشاند. برای محافظت از سینه‌ ها و ایجاد فشار کمی، مقداری گاز استریل و یک سوتین طبی وجود خواهد داشت. جراح به شما می گوید که با این پانسمان ها چه کار کنید، مثلاً چه زمانی آنها را عوض کنید و چه زمانی می توانید دوش بگیرید. به طور کلی هفته اول پس از جراحی، درد متوسطی در سینه ها و اطراف سینه خواهید داشت. برخی افراد بیشتر احساس درد می کنند. این درد باید به راحتی با داروهایی که پزشک تجویز کرده کنترل شود و هر روز کمی بهتر شود.

معمولاً، ترشحاتی مانند خون یا مایع شفاف از خطوط برش وجود دارد. این ترشحات با سپری شدن چند روز کاهش می یابد. هنگام خواب یا هر جایی که می‌ نشینید یا به آن تکیه می‌دهید، ترشحات ممکن است به بیرون از پانسمان ‌ها روی ملحفه ‌ها نشت کند. از بهترین ملحفه های خود استفاده نکنید! روی یک حوله یا پتوی کهنه بخوابید که بدتان نمی آید کمی کثیف شود.

هفته اول پس از جراحی ماموپلاستی پیاده روی کوتاه و سبک داشته باشید، آهسته حرکت کنید، مراقب خود باشید، غذاهای سالم بخورید و آب فراوان بنوشید. سعی نکنید ورزش سنگین کنید، شما بایستی بیشتر استراحت کنید تا به بدنتان فشار وارد نشود.

شما باید حداقل 2-3 هفته به پشت بخوابید. اگر به طور به شکم  یا به پهلو می ‌خوابید، این دوره می ‌تواند سخت ‌ترین بخش بهبودی شما باشد. اگر مشکل خواب دارید، یا اگر فکر می‌کنید خواب سبکی دارید بهتر است در این مورد، با پزشک خود صحبت کنید.

بسیاری از زنان احساس آرامش می کنند که عمل جراحی به پایان رسیده است و حتی بیشتر از این احساس آرامش می کنند که بار سنگینی به معنای واقعی کلمه از روی شانه هایشان کم شده است! با این حال، غیرعادی نیست که بعد از جراحی نیز احساس بی انرژی بودن و کمی آبی داشته باشید.

در حدود سه هفته پس از جراحی ماموپلاستی متوجه خواهید شد که تقریباً تمام کبودی ها از بین رفته اند و بسیاری از ورم ها فروکش کرده است. برش ‌های جراحی شما ممکن است صورتی یا قهوه‌ ای به نظر برسند و ممکن است همچنان در هنگام لمس حساس باشند. با تأیید پزشک، می توانید فعالیت های بیشتری را در این مرحله شروع کنید. پزشک شما ممکن است به شما اجازه دهد سطح فعالیت‌ های خود را افزایش دهید.

حدود یک ماه پس از جراحی، می‌توانید نسبت به سایز سینه جدید خود اطمینان کامل داشته باشید و می ‌توانید سینه های خود را برای خرید سوتین ‌های جدید اندازه بگیرید. گرچه ممکن است مقداری از تورم باقیمانده همچنان از بین برود، اما می ‌توانید در این زمان سوتین جدید بخرید. در مورد استفاده از سوتین های فنردار با جراح خود صحبت کنید.

نکاتی برای بهبودی پس از جراحی ماموپلاستی

جراحی کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی می تواند به برداشتن چربی، بافت و پوست اضافی از سینه شما کمک کند تا به اندازه سینه مورد نظر خود برسید. جدای از نگرانی های زیبایی، معمولا برای کمک به کاهش کمردرد، گردن درد و ناراحتی مرتبط با سینه های بزرگ انجام می شود. گاهی اوقات، روش هایی مانند لیپوساکشن و جراحی پروتز سینه را می توان با کوچک کردن سینه انجام داد تا شکل و زیبایی سینه بیشتر شود.

آماده شدن برای جراحی ماموپلاستی

شما می توانید به بهترین وجه خود را برای جراحی ماموپلاستی با انجام موارد زیر آماده کنید:

  • تحقیق در مورد این روش جراحی
  • انتخاب بهترین جراح پلاستیک برای جراحی ماموپلاستی
  • درک خطرات و عوارض مرتبط با جراحی ماموپلاستی
  • ارائه شرح حال دقیق خود به دکتر
  • اجتناب از سیگار کشیدن قبل از عمل
  • قبل از جراحی از مصرف آسپرین و داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید
  • پوشیدن لباس های گشاد و راحت
  • ترتیب دادن شخصی که پس از جراحی شما را به خانه منتقل کند

بهترین نکات برای بهبودی بهتر پس از جراحی ماموپلاستی

راحت بخوابید

توصیه می شود به پشت بخوابید در حالی که سینه های خود را در وضعیت بالا نگه دارید. اگر تکیه‌گاه ندارید، از چند بالش برای نگه داشتن سینه ‌هایتان در وضعیت بالا استفاده کنید.

چند روز اول از شخصی دلسوز کمک بگیرید

شما باید از کسی کمک بگیرید تا بعد از اتمام جراحی شما را به خانه ببرد و در چند روز آینده در انجام فعالیت های روزانه به شما کمک کند. دوست، خانواده، همسایه یا همسر.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

یک رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید تا بدن شما انرژی زیادی برای بهبود سریع داشته باشد. از گوشت بدون چربی، میوه های غنی از فیبر مانند سیب و موز و همچنین غذاهای دریایی، تخم مرغ، برنج، لوبیا استفاده کنید. توصیه می شود نمک کمتری مصرف کنید زیرا مصرف نمک به افزایش تورم کمک می کند.

مایعات فراوان بنوشید

شما باید نوشیدن مقدار زیادی آب به همراه آب لیمو یا پرتقال را در برنامه روزانه خود بگنجانید. توصیه می شود تا چند هفته از مصرف الکل و نوشابه های گازدار خودداری کنید.

از استعمال دخانیات کاملاً خودداری کنید

سیگار کشیدن خطرات و عوارض را افزایش می دهد و نتیجه نهایی را مختل می کند. نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض رگ ‌های خونی می‌شود و به جریان خون لازم برای بهبودی آسیب می‌رساند. توصیه می شود که تا حد امکان از سیگار کشیدن اجتناب کنید. شش تا هشت هفته قبل و بعد از عمل جراحی ایده آل خواهد بود.

استراحت کافی داشته باشید

شما باید حداقل دو هفته از کار خود مرخصی داشته باشید و استراحت کافی برای بهبودی خود داشته باشید.

دکتر ناهید نفیسی

دکتر ناهید نفیسی دارای اولین فلوشیپ جراحی پستان در کشور هستند. ‌ایشان با سال‌ها سابقه در زمینه زیبایی پستان و همچنین درمان بیماری‌ها و اختلالات مربوط به سینه، از جمله سرطان پستان در سال‌های اخیر کمک‌های شایانی به بانوان کرده‌اند. خانم دكتر نفیسی ریاست محترم انجمن جراحان پستان کشور هستند و در حال حاضر مسئول دوره تربیت فلوشیپ جراحی پستان در دانشگاه علوم پزشکی ایران و همچنین دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند. ‌ایشان با بیش از 27 سال تجربه موفق، برگزاری سخنرانی‌ها و کارگاه‌های مختلف، ارائه طرح‌های تحقیقاتی و شرکت در دوره‌های تکمیلی فراگیر، آماده خدمت‌رسانی به بانوان سرزمین هستند.
مطالب مرتبط
[yarpp]

پاسخ

مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه