دکتر ناهید نفیسی » سرطان سینه » آنچه افراد مبتلا به سرطان پستان باید در مورد ویروس کرونا بدانند
نوبت دهی دکتر ناهید نفیسی

آنچه افراد مبتلا به سرطان پستان باید در مورد ویروس کرونا بدانند

شیوع بیماری ویروس جدید به نام  COVID-19 ، تأثیر جدی در زندگی بسیاری از افراد، از جمله بیماران سرطانی، خانواده ها و مراقبان آنها دارد ، خصوصاً اکنون که این بیماری در تمام 50 ایالت و سراسر جهان گسترش یافته است.

بیماران سرطانی از جمله افرادی هستند که در معرض خطر جدی بیماری ناشی از عفونت هستند اما تنها صرف داشتن سرطان نمی تواند دلیلی برای کاهش و ضعف سیستم ایمنی بدن در برابر ابتلا به بیماری های ویروسی از جمله ویروس کرونا باشد. به طور مثال در خانمی که سرطان سینه تشخیص داده شد و یا خانمی که به دلیل سرطان سینه تحت جراحی قرار می گیرد نمی تواند عاملی برای ابتلا به ویروس کرونا باشد. به این دلیل که سرطان سینه به سیستم ایمنی بدن افراد حمله نمی کند و این افراد مانند مابقی افراد باید از خود در برابر این ویروس مراقبت کنند.

دکتر ناهید نفیسی فلوشیپ جراحی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا و دستگاه های مجهز به انجام جراحی سینه می باشند. شما عزیزان می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر ناهید نفیسی ، با شماره 22852250 021 و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

از جمله سرطان هایی که بر روی سیستم ایمنی فرد تاثیر می گذارد، سرطان خون می باشد که همکاران هماتولوژی و آنکولوژی در مورد آن و مراقبت های لازم در این خصوص تخصص بیشتری دارند و می توانند به افراد کمک کنند.

اما تومورهای جامدی که عملا یک ارگانی را درگیر می کنند صرفا ممکن است قدری اینترلوکین ها را دچار التهابی کرده و به دلیل بروز یک سری واکنش هایی در داخل بدن، تغییر پیدا کند اما این بیماران جزء آن دسته از بیمارانی نمی باشند که سیستم ایمنی بدن آن ها دچار اختلال شده باشد که بخواهیم یک تمهیدات خاصی را برای آنها در زمان مشخص انجام داد.

پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در بیماران سرطانی

در مورد پیشگیری در بیماران سرطانی چند نکته نسبت به یک فرد عادی باید در نظر داشت:

اولا اگر بیماری تب دار( دمای بالای 37.5 درجه بدن ) باشد، توصیه می شود برای شیمی درمانی به مراکز درمانی مراجعه نکنند اما اگر تب نداشته باشند و علائمی نداشته باشند ممکن است قبل از ورود به مرکز درمانی برای انجام شیمی درمانی یک آزمایش خون از آنها گرفته می شود.. اگر در آزمایش خون، میزان گلبول های سفید خونی پایین باشد( با توجه به اینکه پایین بودن تعداد گلبول های سفید خون نشان دهنده ضعیف بودن سیستم ایمنی می باشد ) بنابراین در این مرحله هم از انجام شیمی درمانی ممانعت به عمل می آید و برای بیماران انجام نمی شود.

آنچه افراد مبتلا به سرطان پستان باید در مورد ویروس کرونا بدانند

دوما با توجه به اینکه بیماران محدود شده اند و جلسات شیمی درمانی برخی از بیماران به تعویق افتاده، اما به آنها اجازه داده می شود تا داروهای خود را دریافت نمایند و توصیه می شود تا موارد بهداشتی را حدالامکان رعایت کنند زیرا بیمارانی که در حال شیمی درمانی هستند نسبت به افراد عادی یا افرادی که شیمی درمانی خود را به پایان رسانده اند، در معرض ابتلا بیشتری به ویروس می باشند بنابراین باید دقت بیشتری به علائم ویروس کرونا داشته باشند. همچنین در منزل باید مراقبت های لازم را داشته باشند و اگر فردی در منزل سرماخوردگی دارد باید بیشتر مراقبت کنند.

علائم  بیماری کرونا چیست؟

شایع ترین علائم COVID-19، که ممکن است 2-14 روز پس از قرار گرفتن در برابر بیماری ظاهر شود ، عبارتند از:

• تب حداقل 38 درجه سانتیگراد
  • سرفه کردن
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • قبل از بروز این علائم ممکن است برخی از بیماران اسهال یا حالت تهوع داشته باشند.
جراحی انکوپلاستی پستان

علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

• گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • گلو درد
  • از دست دادن حس بویایی

در صورت بروز هر یک از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

تشخیص میزان آسیب سیستم ایمنی بدن

در واقع هیچ آزمایش خون برای تعیین بررسی میزان سرکوب سیستم ایمنی بدن وجود ندارد اما باید بدانید که قرار گرفتن در شیمی درمانی مداوم، داشتن تعداد کم سلول های سفید یا لنفوسیت های کم و یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن با سرکوب سیستم ایمنی بدن افزایش خطر عفونت همراه است.

آنچه افراد مبتلا به سرطان پستان باید در مورد ویروس کرونا بدانند

چگونه می توان از خود و دیگران در برابر کووید 19 محافظت کرد؟

• دستان خود را حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید زیرا این یکی از بهترین راه ها برای کشتن میکروب روی دستان و جلوگیری از شیوع میکروب به دیگران است. اگر صابون و آب در دسترس نباشد، از یک محلول ضدعفونی کننده دست با حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید.
  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودداری کنید زیرا از این طریق، می توانید به ویروس اجازه دهید به بدتان انتقال پیدا کند.
  • از تماس نزدیک به ویژه از افرادی که بیمار هستند و سرفه یا عطسه می کنند خودداری کنید.
  • هنگام سرفه یا عطسه صورت خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس دستمال را درون سطل آشغال بریزید یا می توانید هنگام سرفه یا عطسه آرنج خود جلوی صورت خود بگیرید.
  • تا حد امکان در خانه بمانید و از تجمع در گروه های بیش از 10 نفر خودداری کنید.
  • وقتی بیمار هستید در خانه بمانید.
  • در صورتی که بیرون می روید از ماسک های جراحی یاN-95 استفاده کنید.
  • روزانه اشیاء و سطوح لمس شده را با استفاده از یک اسپری تمیز کننده خانگی یا دستمال مرطوب تمیز و ضد عفونی کنید.
  • از سفرهای غیر ضروری خودداری کنید.

کلام آخر

برای افرادی که تحت درمان های فعال هستند و سیستم ایمنی بدنشان را به خطر می اندازند، خطر ابتلا به عفونت نیز وجود خواهد داشت، اما در صورت آلوده شدن، احتمال خطر جدی تر نیز وجود دارد. بنابراین، مانند احتیاط هایی که در مورد بیماری های دیگر انجام می دهند، این بیماران نیز باید هوشیار باشند.

در حالی که اخبار مربوط به این شیوع ویروس کرونا روزانه و حتی ساعتی در حال تغییر است، دانستن برخی از حقایق در مورد آنچه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، بسیار مفید است.

خانم دكتر نفيسی در سال 1377 در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشكی ايران فارغ التحصيل شده و بورد تخصصی جراحی را همان سال دريافت نمودند. ایشان برای تکمیل دوره های جراحی سرطان سینه و جراحی های زیبایی سینه مکررا به کشورهای اروپایی  به خصوص ایتالیا رفته و دوره های انکوپلاستیک یعنی استفاده از جراحی های زیبایی در درمان و جراحی سرطان سینه را دیده اند. ايشان جراحی های خود را بيشتر به درمان سرطان پستان و جراحي های زيبايی سينه از جمله كوچك كردن و بزرگ كردن سينه محدود كردند. دکتر نفیسی در ادامه فعاليت هايشان دوره ليپوساكشن را به طور آكادميك در سوئيس به عنوان اولين خانم جراح ايراني در اين كشور زير نظر پرفوسور Linda آغاز نموده و پس از اتمام موفقيت آميز اين دوره به ايران بازگشته و اقدام به آموزش ليپوساكشن به پزشكانی كه تمايل به اين دوره را دارند نمودند. همچنین در حال حاضر ایشان مدیر اجرایی مرکز پیشگیری غریالگری و درمان سرطان های بانوان در بیمارستان خاتم الانبیاء و همکار مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی و مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی تهران هستند.

2 thoughts on “آنچه افراد مبتلا به سرطان پستان باید در مورد ویروس کرونا بدانند

1. Hope - می 5, 2021 در 2:04 ق.ظ

سلام … ببخشید مادر من مبتلا به سرطان سینه هستند و الان مبتلا به کرونا شدن
    الان خونریزی دماغ داشتن
    آیا طبیعیه یا اینکه خطرناکه ؟

• دکتر ناهید نفیسی - می 27, 2021 در 9:28 ق.ظ

از دکتر انکولوژی بپرسین شاید پلاکت خون کم شده