ماستیت چیست؟

چه کسانی به ماستیت دچار می شوند؟

آیا ماستیت خطرناک است؟

علائم این بیماری چیست؟

ماستیت در واقع شایع ترین بیماری پستان می باشد که ممکن است گاه به خودی خود و یا طی دوران شیردهی در سینه ها ایجاد شود. اما شایع ترین نوع ماستیتی که معمولا بیماران به دلیل آن به متخصص جراح سینه مراجعه می کنند، ماستیت های دوران شیردهی می باشد. اما ممکن است در زمان های مختلفی نیز بروز کند. علائم بیماری ماستیت می تواند به طور ناگهانی بروز کند یا در طول یک بازه زمانی بر روی پستان ها تاثیر بگذارد.

در ادامه مقاله قصد داریم به شرح نکاتی در رابطه با بیماری ماستیت بپردازیم.

دکتر ناهید نفیسی فلوشیپ جراحی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا و دستگاه های مجهز به انجام ماستیت یاعفونت پستان می باشند. شما عزیزان می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر ناهید نفیسی ، با شماره 22852250 021 و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

علت ابتلا به ماستیت های دوران شیردهی

گاهی ممکن است ماستیت ها به دلیل عفونتی که از طریق دهان نوزاد به مادر منتقل می شود، ایجاد شوند.

گاهی این بیماری در نتیجه بسته بودن مجاری شیردهی ایجاد می شود. این عارضه زمانی رخ می دهد که شیر تولید شده داخل مجاری سینه به دلیل بسته بودن مجاری شیردهی باقی بماند و راهی برای خروج پیدا نکند. همین عامل موجب می شود تا شیر میکروب ها را به خود گیرد و عفونت ایجاد کند.

علائم شایع ماستیت

درد در حقیقت اصلی ترین مشکلی است که بیمار را به مطب پزشک میکشاند. علاوه بر درد علائم دیگری مانند تورم، گرما، قرمزی روی پوست سینه، عفونت و تب بالا احساس شود که برای یک خانم می تواند بسیار آزار دهنده باشد.

توده های خوش خیم پستان

ماستیت یا عفونت پستان

به طور کلی زمانی پستان این بیماران مورد معاینه و بررسی قرار می گیرند، مشاهده می شود که کل بافت پستان به صورت یکپارچه قرمز شده و درد شدیدی در پستان وجود دارد و همین درد اجازه یک معاینه کامل و خوب را به پزشک نمی دهد. همچنین اگر نوک سینه مادر شیرده معاینه شود مشاهده می شود که بسیاری از مجاری آن بسته است و شاید یک یا دو مجرا باز است و ممکن است در نوک سینه مادر شقاقی ایجاد شده باشد که نشان می دهد این میکروب دهان نوزاد است که می تواند از طریق این شقاق وارد بافت پستان مادر شود و در سینه عفونت ایجاد کند.

پیشگیری و درمان ماستیت پستان

• توصیه می شود خانم هایی که به عارضه ماستیت دچار شده اند از کمپرس سرد جهت کاهش علائمی مانند تورم و درد استفاده کنند. باید دقت شود که حتما از کمپرس سرد استفاده شود زیرا کمپرس گرم می تواند التهاب بافت پستان را زیاد کند در نتیجه تورم را افزایش دهد.
  • بهتر است مادران زمانی که سینه ها نرم تر هستند تمام شیر داخل سینه خود را خارج کنند سپس به نوزاد بدهند.
  • جهت کاهش التهابات و تورم سینه توصیه می شود تا مادران به طور مکرر به نوزاد خود شیردهند و حتی در صورت داشتن درد این کار را متوقف نکنند. در صورت نیاز استفاده از شیردوش های مخصوص می تواند در جهت تخلیه شیر از پستان بسیار کمک کننده باشد. شیر را خوب تخلیه کند هر چه شیر به طور کامل از سینه ها خارج شود قطعا به سلامت مادر و بهبود ماستیت کمک خواهد کرد.
  • مصرف مایعات فراوان می تواند در کاهش علائم آزار دهنده ماستیت و افزایش میزان تولید شیر موثر باشد.
  • مصرف های داروهای استروئیدی و ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن می تواند در کاهش دردهای ناشی از ماستیت را به طور چشمگیری کاهش دهد.
  • در صورتی که ماستیت شدید باشد جراح سینه ممکن است قرص های آنتی بیوتیک را جهت رفع عفونت های ایجاد شده در پستان را تجویز کند. مدت و زمان دقیق مصرف آنتی بیوتیک ها حتما باید زیر نظر متخصص پستان باشد و از مصرف خودسرانه هر گونه دارو جهت درمان این بیماری خودداری شود.
كيست سينه در زنان

*نکته: مصرف داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک های تجویز شده از سوی پزشک برای نوزاد ایمن بود و ضرری برای او ندارد.

عوارض ماستیت

اگر بیماری ماستیت در اسرع وقت درمان نشود ممکن است منجر به ایجاد آبسه در پستان ها شود که این آبسه خود در نهایت منجر به تجمع عفونت در ناحیه مورد نظر می شود. در مواردی که ماستیت شدیدتر می شود پزشک درخواست انجام یک اسکن اولتراسوند را برای تعیین محل دقیق آبسه ایجاد شده در پستان ها را از بیمار دارد. پس از تعیین دقیق محل آبسه یک جراحی جزئی ممکن است به بیمار پیشنهاد شود که در این جراحی از یک داروی بی حس کننده استفاده می شود. طی برداشتن این توده معمولا یک برش جزئی و کوچکی بر روی سینه ایجاد می شود. این برشی که روی سینه مادر ایجاد می شود بسیار کوچک است و در روند شیردهی اختلالی ایجاد نمی کند.

نکته آخر

ماستیت نوعی عفونت می باشد که نیاز به معاینه پزشک و درمان دارویی دارد. در صورت ابتلا به عفونت پستان ادامه شیردهی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا جریان پیدا کردن شیر به کاهش فشار به بافت سینه و درمان هر چه زودتر آن کمک بسیاری می کند. اگر ادامه شیردهی در طی چند روز به بهبود شما کمک نکرد بهتر است به یک متخصص جراحی سینه مراجعه کرده و مشکل خود را با اوی در میان بگذارید. ​

راه های ارتباطی با دکتر ناهید نفیسی:

خانم دكتر نفيسی در سال 1377 در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشكی ايران فارغ التحصيل شده و بورد تخصصی جراحی را همان سال دريافت نمودند.

ایشان برای تکمیل دوره های جراحی سرطان سینه و جراحی های زیبایی سینه مکررا به کشورهای اروپایی  به خصوص ایتالیا رفته و دوره های انکوپلاستیک یعنی استفاده از جراحی های زیبایی در درمان و جراحی سرطان سینه را دیده اند.

ترشحات نوک سینه در زنان و راه های درمان آن

ايشان جراحی های خود را بيشتر به درمان سرطان پستان و جراحي های زيبايی سينه از جمله كوچك كردن و بزرگ كردن سينه محدود كردند.

دکتر نفیسی در ادامه فعاليت هايشان دوره ليپوساكشن را به طور آكادميك در سوئيس به عنوان اولين خانم جراح ايراني در اين كشور زير نظر پرفوسور Linda آغاز نموده و پس از اتمام موفقيت آميز اين دوره به ايران بازگشته و اقدام به آموزش ليپوساكشن به پزشكانی كه تمايل به اين دوره را دارند نمودند.

همچنین در حال حاضر ایشان مدیر اجرایی مرکز پیشگیری غریالگری و درمان سرطان های بانوان در بیمارستان خاتم الانبیاء و همکار مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی و مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی تهران هستند.

نه + شانزده =

Call Now Buttonتماس با پزشک