تغییرات پوست در سرطان سینه

شاید آنچه شما به این نوشتار رسانده است مشاهده برخی تغییرات پوستی در سینه باشد. وجود این تغییرات شما را هراسان کرده و حتما تا رسیدن به این مطلب بار ها فکر ابتلا به سرطان سینه شما را نگران و نگران تر کرده است.

باید در ابتدا بیان کنیم که تغییرات پوست در سرطان سینه تنها یک از چندین نشانه های این سرطان است نه همه آن. اما اگر شما به این سرطان مبتلا شده باشید توجه به تغییرات پوستی می تواند اولین گام برای بهبودی هر چه سریع تر باشد.

بنابراین بر آن شدیم تا با ذکر برخی نکات شما را از علائم این سرطان آگاه ساخته تا بتوانید با خواندن مطالب زیر قبل از مراجعه به پزشک کمی اطلاعات در این باره کسب کنید.

دکتر ناهید نفیسی فلوشیپ جراحی پستان با به کار گیری تکنیک های پیشرفته و روز دنیا و دستگاه های مجهز به انجام سرطان سینه می باشند. شما عزیزان می توانید برای مشاوره و تعیین وقت قبلی از دکتر ناهید نفیسی ، با شماره 22852250 021 و پیج اینستاگرام ایشان ارتباط برقرار کنید.

تغییرات پوستی سینه در سرطان سینه

همانطور که اشاره شد توجه به تغییرات ناحیه سینه در بانوان بسیار حائز اهمیت است. این توجه باعث می شود در صورت بروز مشکل آن ها بتوانند با پیگیری زود هنگام مانع از ابتلا به سرطان و یا عدم تخیه سینه در صورت تشخیص این بیماری شوند. شاید بد نباشد در ابتدا کمی درباره آنوتومی سینه بانوان صحبت کنیم.

درجه بندی سرطان سینه

آشنایی با آناتومی سینه

سینه بانوان متشکل از بافت چربی، لوب ها، لوبول ها، مجاری شیر، گره های لنفاوی و عروقی خونی است.

بافت چربی سینه

این بافت ناحیه ترقوه تا زیر بغل و نواحی ای از قفسه سینه را پوشانده است. در این بافت سلول های عصبی و رگ های خونی نیز یافت می شود.

لوب و لوبول ها

این ها در واقع بخش های مختلف سینه هستند که از 12 تا 20 بخش تشکیل شده اند. بخش های کوچکتر لب ها را در اصطلاح لوبول مینامند که همان غدد شیر دهی هستند.

گره های لنفاوی و عروقی

گره های لنفاوی و غدد عروقی خاصیت خون رسانی به بافت سینه را دارند. می توان گفت که سرطان و رشد سلول های سرطانی می تواند از طریق مجاری خونی به سینه وارد شود.

گره های لنفاوی در واقع خوشه های سلولی هستند که ویژگی فیلتر مانند داشته که در اغلب سرطان ها اولین مکانی هستند که سرطان در آن منتشر می شود.

از نشانه های سرطان سینه

همانطور که در ابتدا بیان شد تغییرات پوست سینه در سرطان سینه تنها یکی از چندین نشانه این سرطان است که توجه به آن ضروری بوده. در ادامه انواع تغییرات سینه در این سرطان را بررسی خواهیم کرد.

تغییرات متوجه پوست سینه

فرورفتگی های پوست ویا کشیدگی پوست سینه می تواند نشان از ابتلا به سرطان سینه باشد. البته که کشیدگی پوست می تواند ناشی از به وجود آمدن توده های خوش خیم در سینه نیز باشد.

از دیگر تغییرات پوستی به وجود آمدن پوستی شبیه به پوست پرتقال است.

ترشحات از نوک سینه

ترشحات نوک سینه به رنگ های مختلفی مشاهده می شود و یا از حیث غلظت می تواند رقیق ویا غلیظ باشد. ترشحات نوک سینه نیز یکی از نشانه های احتمالی سرطان سینه است. این نشانه در برخی مواقع ناشی از بروز عفونت سینه، عوارض مصرف برخی قرص های ضد بارداری، تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی و یا ابتلا به بیماری های تیروئیدی خواهد بود.

جراحی انکوپلاستی پستان

تورم در غدد لنفاوی

غدد لنفاوی در قسمت زیر بغل بوده که به مانند فیلتر عمل کرده و سلول های سرطانی را به سمت خود می کشند. در صورتی که سرطان سینه ایجاد شده باشد، سلول های سرطانی زمانی که به غدد لنفاوی می رسند موجب تورم آن ها خواهند شد. البته لازم به ذکر است که غدد لنفاوی می تواند بر اثر ابتلا به عفونت و بیماری های دیگر نیز به وجود آید.

احساس درد در سینه

سرطان سینه و ایجاد تغییرات در سینه حتی به وجود آمدن توده اغلب بدون ایجاد درد خواهد بود. اما در صورتی که افراد با احساس درد در این ناحیه مواجه شدند باید برای بررسی علت فورا به جراح پستان مراجعه کنند.

تورفتگی نوک سینه

یکی دیگر از علائم احتمالی ابتلا به سرطان سینه تغییرات سلولی نواحی پشت نوک سینه است. تغییرات حاصل می تواند موجب تورفتگی و یا تغییر اندازه این ناحیه شود.

وجود ورم

تورم در بخشی و یا کل سینه می تواند نشان از برزو توده سرطانی باشد. اغلب بانوان با اختلاف اندازه دو سینه به طور طبیعی مواجه اند. اما زمانی که این تغییر اندازه با کشیدگی پوست توامان باشد و نسبت به حالت طبیعی بیشتر شده باشد باید احتمال وجود توده در سینه را داد.

از نشانه های کلی ابتلا به سرطان سینه

در ادامه برخی نشانه های این سرطان را به صورت تیتروار می خوانید:

• وجود توده یا برآمدگی روی سینه و یا زیر بغل
  • تغییر اندازه در سینه
  • احساس درد و عدم التیام آن
  • ترشحات ناگهانی و بی علت از نوک سینه
  • وجود جوش یا زخم روی پوست
  • التهاب و قرمزی و یا تیره شدن پوست سینه
  • فرورفتگی پوست سینه
  • فرورفتگی نوک سینه

توصیه پایانی

بانوان باید به طور مرتب برای اریابی بالینی سینه و معاینان دستی به بهترین جراح سینه مراجعه کنند. البته این معاینات برای بانوانی که در سنین بالاتری قرار داشته و یا در خانواده سابقه ابتلا به سرطان سینه دارند جدی تر و با فواصل زمانی معین خواهد بود. بنابراین توجه به این معاینات برای پیشگیری از بروز سرطان بسیار حائز اهمیت است.

جراحی بازسازی سینه پس از سرطان

نکته دیگر که باید به آن توجه کرد کسب آگاهی در باره علائم سرطان سینه است. بانوان باید در باره این بیماری و علائم آن به خوبی اطلاع کسب کرده و در صورت برزو نشانه ها به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

بانوان به یاد داشته باشند قبل از هرگونه پیش داروی باید ابتدا به پزشک مراجعه کنند و هرگونه نشانه را مبنی بر وجود سرطان ندانند.

راه های ارتباطی با دکتر ناهید نفیسی جراح پستان:

خانم دكتر نفيسی در سال 1377 در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشكی ايران فارغ التحصيل شده و بورد تخصصی جراحی را همان سال دريافت نمودند.

ایشان برای تکمیل دوره های جراحی سرطان سینه و جراحی های زیبایی سینه مکررا به کشورهای اروپایی  به خصوص ایتالیا رفته و دوره های انکوپلاستیک یعنی استفاده از جراحی های زیبایی در درمان و جراحی سرطان سینه را دیده اند.

ايشان جراحی های خود را بيشتر به درمان سرطان پستان و جراحي های زيبايی سينه از جمله كوچك كردن و بزرگ كردن سينه محدود كردند.

دکتر نفیسی در ادامه فعاليت هايشان دوره ليپوساكشن را به طور آكادميك در سوئيس به عنوان اولين خانم جراح ايراني در اين كشور زير نظر پرفوسور Linda آغاز نموده و پس از اتمام موفقيت آميز اين دوره به ايران بازگشته و اقدام به آموزش ليپوساكشن به پزشكانی كه تمايل به اين دوره را دارند نمودند.

همچنین در حال حاضر ایشان مدیر اجرایی مرکز پیشگیری غریالگری و درمان سرطان های بانوان در بیمارستان خاتم الانبیاء و همکار مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی و مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی تهران هستند.

Call Now Buttonتماس با پزشک