آیا امکان ترکیدن پروتز سینه وجود دارد؟

آیا امکان ترکیدن پروتز سینه وجود دارد؟ سوالی است که شدیدا ذهن فردی که قرار است عمل پروتز سینه را انجام دهد، درگیر می کند. با توجه بالا رفتن کیفیت پروتزهای امروزی و تکنیک های جدید عمل جراحی سینه احتمال ترکیدن پروتز سینه بسیار کاهش یافته و به حداقل ممکن رسیده است.

هنگام جای گذاری پروتزها درون پستان مقدار بسیار کمی هوا دور پروتز جمع می شود اما، این میزان هوا بدون این که مشکل ایجاد کند در عرض چند روز به طور کامل جذب بدن می شود و به مرور زمان پروتز سینه به عنوان عضوی از بدن شناسایی می شود.

ترکیدن پروتز در هواپیما

یکی از شایعات مرسوم در رابطه با عمل پروتز، آن است که برخی از افراد تصور می کنند افرادی که عمل پروتز سینه انجام داده اند، دیگر نمی توانند سوار هواپیما شوند در صورتی که چنین موضوعی اساسا کذب است و افرادی که عمل پروتز سینه انجام می دهد، چهل و هشت ساعت پس از انجام عمل می توانند سوار هواپیما شوند و نگران ترکیدن پروتز سینه شان نباشند.

“توضیحات خانم دکتر نفیسی در رابطه با احتمال ترکیدن پروتز در هواپیما”

انفجار پروتز در بدن

ضربه و عاملی که باعث ترکیدگی پروتز در سینه می شود، آن قدر شدید است که باعث آسیب دیدن قفسه سینه نیز خواهد شد. بنابراین پروتز سینه با یک ضربه معمولی دچار آسیب نخواهد شد.

علائم پارگی پروتز سينه

علائم پارگی پروتز سینه با توجه به نوع آن پروتز متفاوت است.

• علائم پارگی پروتز سينه در پروتزهای آب نمکی(سالینی)

واضح ترین نشانه در رابطه با پروتز سینه ای که ترکیده، آن است که سینه ای که پروتزش ترکیده از سینه ای که پروتز آن نترکیده به طور کاملا مشخصی کوچکتر می شود.

عوامل موثر در بروز افتادگی سینه

• علائم پارگی پروتز سینه در پروتزهای سیلیکونی

در صورت پاره شدن پروتزهای سیلیکونی، ژل سیلیکونی موجود در آن ممکن است به سایر نواحی بدن نیز انتقال یابد. هرچند در بیشتر مواقع ژل خارج شده از پروتزی که ترکیده باشد جذب سینه و زیربغل می شود.

از جمله واضح ترین علائم پارگی پروتز سیلیکونی سینه، ایجاد دفرمگی در سینه و ایجاد توده در حوالی پروتز سینه است.

البته گاهی نیز غدد لنفاوری زیر بغل، حالت برجسته و متورم نیز پیدا می کنند که ایجاد چنین حالتی نیز از جمله دیگر علائم پارگی پروتز به شمار می آید.

زمان تعويض پروتز سينه

زمان تعویض پروتز سینه با توجه به نوع و جنس آن متفاوت است.

• زمان تعویض پروتزهای سالینی

خطر ترکیدگی و پارگی درپروتزهای سالینی،  در ۱۰ سال آغازین، حدود ۱۰ درصد است؛ اما خطر پارگی آن بعد از ده سال، هر لحظه بیشتر می شود؛ پس بهتر است پروتزهای سالینی پس از ده سال باید مورد معاینه قرار بگیرند و در صورت تشخیص جراح پستان، تعویض شوند.

• زمان تعویض پروتزهای سیلیکونی

تا پانزده سال اول، خطر ترکیدن پروتزهای سیلیکونی حدود 25 درصد است؛ اما پس پانزده سال، خطر ترکیدن آن افزایش می یابد.

• زمان تعویض پروتزهای کوهسیو با ژل ثابت

با وجود آنکه احتمال ترکیدن پروتزهای کوهسیو، کمترین حد ممکن و به میزان یک درصد در شش سال نخست است، بهتر است هر سه سال یک بار برای اطمینان یافتن از سالم بودن آن ها ام آر آی انجام داد.

عوارض پروتز سينه

عوارض پروتز سینه به دو دسته عوارض کوتاه مدت و عوارض بلندمدت تقسیم می شوند.

• عفونت پروتز سينه

از جمله عوارض کوتاه مدت پروتز سینه می توان به احتمال عفونت بعد از عمل پروتز سينه اشاره کرد که در صورت حاذق بودن پزشک چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. ولی اگر پستان ها پس از عمل پروتز سینه دچارعفونت شوند معمولا به درمان دارویی جواب نمی دهند و لازم است که پروتز سینه تخیله شود. برای گذاشتن پروتز جدید حداقل به شش مان زمان نیاز است.

• امکان ترکیدن پروتز سینه
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

دومین عارضه احتمالی کوتاه مدت عمل پروتز سینه، امکان ترکیدن پروتز سینه است که با توجه به پیشرفت علم و جنس های با کیفیت جدید، احتمال ترکیدن پروتز در دوران کنونی به حداقل و گاهی نیز به صفر می رسد.

• کپسولار کنتراکچر یا ایجاد بافت فیبروز سفت به دور پروتز

یک از عوارض احتمالی پروتز سینه که جزء دسته عوارض طولانی مدت به حساب می آید، احتمال بروز فیبروز، پس از گذشت چهار یا پنج سال بعد از عمل است.

بیماری که دچار فیبروز دور پروتز شده، احساس درد شدید و سفتی پستان دارد. هرچند که این روزها با به بازار آمدن پروتزهای تکسچر، خطر بروز این مشکل کاهش یافته ولی هنوز به سفر نرسیده است. البته عارضه ایجاد بافت فیبروز به دور پروتز، در حالت کلی بسیار نادر است.

آیا امکان ترکیدن پروتز سینه وجود دارد؟

امکان ترکیدن پروتز سینه بیشتر برای چه افرادی وجود دارد؟

• ورزشکاران حرفه ای
  • دوندگان
  • مربیان ورزش هایی مانند زومبا و اروبیک
  • دورخه سواران و اسب سواران

عواملی که خطر پاره شدن پروتز سینه را افزایش میدهند

خطر ترکیدن پروتز سینه، امری همیشگی و ثابت نیست. در واقع باید گفت پروتزها و ایمپلنت های امروزی  و تکنیک های مدرن جراحی باعث شده عمل پروتز سینه به یکی از کم خطرترین و کم عارضه ترین عمل های جراحی زیبایی تبدیل شود.

افرادی که تحرک فیزیکی بسیار بالایی دارند و یا ورزش هایی انجام می دهند که احتمال وارد شدن ضربه به سینه ها در آن بسیار زیاد است بیشتر از سایرین در معرض خطر پروتز سینه قرار دارند.

کلام آخر

دکتر ناهید نفیسی یکی از جراحان برجسته عمل پروتز سینه است که دانش به روزی در این زمینه دارد. این پزشک جراح و متخصص فلوشیپ جراحی انکوپلاستیک پستان، برای تکمیل دوره های جراحی سرطان سینه و جراحی های زیبایی سینه، مکررا به کشورهای اروپایی به خصوص ایتالیا به قصد آموزش دیدن در دوره های جراحی های زیبایی سینه رفته و با به کارگیری به روزترین متد درمانی با پیشترفته ترین ابزار جراحی به عمل پروتز سینه توسط بهترین دکتر پروتز سینه و سایر جراحی های پستان می پردازد.

جراحی بازسازی سینه پس از سرطان

راه های ارتباطی با دکتر ناهید نفیسی جراح پستان:

خانم دكتر نفيسی در سال 1377 در رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشكی ايران فارغ التحصيل شده و بورد تخصصی جراحی را همان سال دريافت نمودند.

ایشان برای تکمیل دوره های جراحی سرطان سینه و جراحی های زیبایی سینه مکررا به کشورهای اروپایی  به خصوص ایتالیا رفته و دوره های انکوپلاستیک یعنی استفاده از جراحی های زیبایی در درمان و جراحی سرطان سینه را دیده اند.

ايشان جراحی های خود را بيشتر به درمان سرطان پستان و جراحي های زيبايی سينه از جمله كوچك كردن و بزرگ كردن سينه محدود كردند.

دکتر نفیسی در ادامه فعاليت هايشان دوره ليپوساكشن را به طور آكادميك در سوئيس به عنوان اولين خانم جراح ايراني در اين كشور زير نظر پرفوسور Linda آغاز نموده و پس از اتمام موفقيت آميز اين دوره به ايران بازگشته و اقدام به آموزش ليپوساكشن به پزشكانی كه تمايل به اين دوره را دارند نمودند.

همچنین در حال حاضر ایشان مدیر اجرایی مرکز پیشگیری غریالگری و درمان سرطان های بانوان در بیمارستان خاتم الانبیاء و همکار مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی و مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی تهران هستند.

5 + هفده =

Call Now Buttonتماس با پزشک